Czy kawa podczas ciąży jest bezpieczna? Ważna wskazówka australijskich naukowców

Czy można pić kawę w ciąży? Czy kofeina jest bezpieczna dla dziecka? To jedne z najczęściej zadawanych pytań przez przyszłe matki, które nie wyobrażają sobie dnia bez “małej czarnej”. Australijscy naukowcy przeprowadzili badania genetyczne, które rzucają nowe światło na tę kwestię.

Według wytycznych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), kawa w ciąży jest dozwolona, ale w ograniczonych ilościach. Przyszła mama nie powinna pić więcej niż dwie filiżanki dziennie – ok. 300 mg – choć niektóre kraje sugerują ustawienie limitu na 200 mg. Wielu osobom powinno to wystarczyć, bo zmiany hormonalne sprawiają, że kofeina z kawy w organizmie ciężarnej kobiety działa nawet 8 godzin dłużej.

Naukowcy z Uniwersytetu w Queensland wykorzystali genetykę do analizy zachowań związanych z piciem kawy. Ich wyniki wskazują, że napój ten nie zwiększa ryzyka poronienia, urodzenia martwego dziecka czy przedwczesnego porodu. Kawa jest całkowicie bezpieczna dla ciężarnych kobiet.

Dr Gunn-Helen Moen z Uniwersytetu w Queensland mówi:

Aktualne wytyczne Światowej Organizacji Zdrowia mówią, że kobiety w ciąży powinny pić mniej niż 300 mg kofeiny, czyli 2-3 filiżanki dziennie. Opierają się one jednak na badaniach obserwacyjnych, w których trudno jest oddzielić picie kawy od innych czynników ryzyka, takich jak palenie tytoniu, picie alkoholu czy niewłaściwa dieta. Chcieliśmy się dowiedzieć, czy sama kawa rzeczywiście zwiększa ryzyko niekorzystnych wyników ciąży, a badania wykazały, że tak nie jest.

Kawa a genetyka

Dr Daniel Hwang, drugi autor badań, powiedział, że nawyki związane z piciem kawy częściowo wynikają z genetyki. Na to, ile filiżanek kawy dziennie wypijamy mają wpływ geny, które otrzymaliśmy od rodziców. Wykazano, że warianty genetyczne wpływają także na potrzebę picia kawy podczas ciąży. Może się okazać, że kobieta pijąca wcześniej 3-4 filiżanki kawy dziennie, podczas ciąży będzie “potrzebowała” tylko jednej filiżanki albo w ogóle. Może się zdarzyć jednak sytuacja odwrotna, gdy rosnące dziecko w pewnym stopniu “wzmocni” zapotrzebowanie na kawę. O tym wszystkim decydują geny.

Australijscy naukowcy w badaniu wykorzystali tzw. randomizację mendlowską, w której zbadali osiem wariantów genetycznych przewidujących zachowania kobiet ciężarnych związane z piciem kawy. Sprawdzili, czy warianty te, jak i ilości spożywanej kawy, były związane z wynikami porodu.

Dr Daniel Hwang podsumowuje:

Ponieważ nie możemy wymagać od kobiet, aby piły określoną ilość kawy w czasie ciąży, wykorzystaliśmy analizę genetyczną, aby naśladować randomizowane badanie kontrolne. Analiza genetyczna nie wykazała zwiększonego ryzyka poronienia, urodzenia martwego płodu czy przedwczesnego porodu u kobiet pijących kawę. Jeśli chodzi o dietę w czasie ciąży, kobietom często zaleca się ograniczenie pewnych rzeczy, ale to badanie pokazuje, że mogą one nadal pić kawę bez obaw o zdrowie i życie dziecka.

Badanie opublikowane w czasopiśmie International Journal of Epidemiology ma jednak pewne ograniczenia. Sprawdzono w nim tylko niektóre aspekty związane z rozwiązaniem ciąży. Nie sprawdzono natomiast wpływu kofeiny na rozwój płodu – a takiego związku nie sposób wykluczyć. Z tego powodu zachęcamy wszystkie przyszłe mamy do trzymania się wytycznych wyznaczonych przez WHO, bo taka ilość kofeiny (200-300 mg dziennie) na pewno nie zaszkodzi Waszemu dziecku.